گروه آموزشی دوره دوم ابتدایی بروجن

پایه چهارم ،پنجم وششم ابتدایی

گروه آموزشی دوره دوم ابتدایی بروجن

پایه چهارم ،پنجم وششم ابتدایی

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

گروه آموزشی دوره دوم بروجن

پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ب.ظ

                                          «دانش کهن را بیاموز و 

                           دانش نو را فراگیر تا شایستة آموزگاری باشی» 

(کنفوسیوس)  

سوالات چهارم خرداد 94

پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۳۶ ب.ظ

آزمون پایانی پایه ششم

پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۰۱ ب.ظ

دفتر آموزش ابتدایی

قابل توجه معاون محترم آموزش ابتدایی استان ها 

  با سلام و احترام ؛ از آنجا که واحد های آموزشی و آموزگار ملزم است ، گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی دانش آموز را در هر ماده درسی بر اساس ارزشیابی های به عمل آمده فرایندی (کتبی ، شفاهی و عملی ) و اطلاعات جمع آوری شده در پوشه کار و دفتر مدیریت فرایند های کلاسی، تحلیل و تفسیر نموده و در طول هر نوبت با توجه به اهداف آن درس، در دو نمون برگ الف و ب مصوب در سیصد دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 23/10/93 به شکل توصیف عملکرد و  مقیاس‌های رتبه ای خیلی خوب، خوب، قابل قبول، نیازمند آموزش و تلاش بیشتر و نیازمند آموزش و تلاش مجدد ، توصیف و گزارش کند. بر این اساس انتظار می رود استان ها در نوبت دوم و شهریور ، برای دانش آموزان پایه ششم ، گزارش پایانی پیشرفت تحصیلی تربیتی (فرم الف ب ) بر اساس بررسی های طی سال تحصیلی و عملکرد آزمون پایانی با در نظر داشتن موارد زیر، اقدام نمایند:

·        آزمون پایانی (خرداد / شهریور) به عنوان یکی در کنار سایر شواهد و اطلاعات به دست آمده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفته شود . از بزرگ نمایی و سایر رفتارهایی که پیامدهای ناگواری چون ایجاد اضطراب ... در پی دارد، جدا خودداری گردد.

·        اختیار تصمیم گیری در خصوص طراحی آزمون به شکل مدرسه ای ، منطقه ای و یا استانی به استان واگذار می گردد .

·        از آنجا که آزمون مداد کاغذی فاقد صلاحیت لازم برای سنجش تمام اهداف آموزشی می باشد  در طراحی آزمون ها تلاش گردد  سوالات به گونه ای باشد که ضمن توجه به انواع آنها ، سطوح بالای یادگیری دانش آموز (تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی) را مورد سنجش قرار دهد .

·        در هر آزمون ، بارمها در مقابل هر سوال به شکل رتبه ای درج گردد .

·        تصحیح هر آزمون توسط معلم و با تعیین رتبه عملکرد دانش آموز در هر سوال صورت گیرد. در مجموع در هر آزمون، نظر معلم تعیین کننده سطح دسترسی دانش آموز به اهداف آن آزمون خواهد بود.

پیش نویس ریاضی پنجم 94

سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۲۸ ب.ظ

دانلودپیش نویس فصل پنجم کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی

دانلودپیش نویس فصل  هفتم کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی


دانلودبازنمایی های چندگانه:فرایندی مهم در یاددهی و یادگیری کسرها


دانلودبررسی و طبقه بندی بدفهمی های دانش آموزان سال پنجم  ابتدایی در ارتباط با اعداد اعشاری

دانلودبررسی درک و فهم دانش آموزان پایه ششم از کسرها

دانلوداعداد اعشاری و ریاضی مدرسه ای در ایران
  تاریخ انتشار : 1394/1/25 سه شنبه

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش با اشاره به بازتاب گسترده خبری با موضوع بازگشت نمره به کارنامه دانش آموزان ابتدایی در رسانه ها، گفت: موضوع ثبت «نمره در کارنامه دانش آموزان ابتدایی» صحت ندارد.
 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر روز گذشته محمد دیمه ور با تبیین ویژگی ارزشیابی کیفی توصیفی درخصوص دانش آموزان ابتدایی اظهار کرد: هدف این نوع ارزشیابی کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برای تصمیم گیری در باره ارتقای دانش آموز است.

وی با بیان  این که در این شیوه ارزشیابی ترکیبی از فرآیندها و نتایج مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموز متصوراست، تاکید کرد:  معلم با عنایت به وظیفه ی خطیر پاسخگویی ، گزارش پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی (پایه اول تا ششم) با همان بازخورد پایانی را در دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه/خردادماه در صورت لزوم شهریورماه) باتوجه به تفاوت های فردی دانش آموز و بااستفاده از شواهد و اطلاعات کتبی ، عملی وشفاهی

جمع آوری شده در پوشه کار وسایر مستندات مثل رویداد نگاری، دفتر مدیریت فرایندهای یادگیری ، آزمون های مدادکاغذی و... . و در راستای اهداف ذکرشده، جهت ارائه به ذی نفعان (والدین، دانش آموز ومدیریت مدرسه) تکمیل می نماید.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش وپرورش مبنای قانونی اقدامات معلمان درخصوص شرایط ارزشیابی را مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش خواند و افزود: معلمان باید کارنامه های دانش آموزان مقطع ابتدایی را به شکل توصیف عملکرد (فرم الف) و مقیاس های رتبه ای (فرم ب ) کامل کنند.

نگاهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۱۱ ب.ظ
عبدالرسول عمادی
 

در تاریخ 23 فروردین ماه 1394 مصاحبه ی تقطیع شده ای از اینجانب در شبکه های خبری صدا و سیما پخش شد که آن را بازگشت نمره به کارنامه دانش آموزان دوره ی ابتدایی عنوان داده بودند و بحث هایی را در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برانگیخت و البته به دلیل رویکرد نادرستی که اتخاذ شده بود سوء تفاهم هایی را نیز دامن زد.

خبرنگار واحد مرکزی خبر از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نظام جدید آموزشی پرسید و اینجانب به مفاد راهکار 2-19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اشاره کردم، در این راهکار بر سه شیوه ارزشیابی تصریح شده است، ارزشیابی های فرایند محور، نتیجه محور و تلفیقی. اشاره شد که پژوهشی در این رابطه به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش در حال انجام است که هنوز به پایان نرسیده است و گزارش آن به زودی به شورای عالی ارائه شده و متعاقب آن در مورد اعمال این روش ها در دوره های تحصیلی اتخاذ تصمیم خواهد شد.

تبیین و ایضاح هر یک از این مفاهیم که در پژوهش یاد شده به آن پرداخته شده است مستلزم تصویب در مرجع ذیصلاح یاد شده است. توضیح دادم که هر یک از این سه شیوه ی ارزشیابی می تواند در یکی از ادوار چهار گانه نظام جدید آموزشی مورد تاکید بیشتر یاکمتر باشد.

بدیهی است در شرایطی که کودکان در پایه های اول دوره ابتدایی در حال تحصیلند، با توجه به روان شناسی رشد دانش آموزان در این دوره، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آنها غالبا فرایند محور است و نمی توان بر نتیجه محوری به عنوان هدف ارزشیابی در این دوره تاکید زیادی داشت و هر چه از پایه های اولیه تحصیلی دورتر می رویم ارزشیابی تلفیقی که هم ناظر بر فرایندهای مورد نظر و هم نتیجه محور است پر رنگ تر می گردد.

کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان که ناظر بر ارائه بازخورد عملکرد آموزشی و تربیتی آنهاست نیز گزارشی است از ماحصل دستاوردهای دانش آموزان و معلمان در حوزه های یاددهی و یادگیری و این کارنامه امروزه در دوره ی ابتدایی مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، حالتی کیفی و توصیفی دارد و شایان توضیح است که ارزشیابی که برایند نتایج حاصل از اندازه گیری عملکرد تحصیلی و تربیتی یادگیرندگان است، هر چه کیفی تر باشد ما را نسبت به صحت نتایج به دست آمده اطمینان بیشتری می بخشد.

 از جمله ی سوء تعبیرهایی که در بحث ارزشیابی توصیفی اتفاق افتاده این است که تصور می شود در ارزشیابی توصیفی جایی برای استفاده از مقیاس های کمی نیست، در حالی که ارزشیابی از ابزارهای گوناگونی از جمله نمره به عنوان نتیجه ی اندازه گیری و نه بازخورد ارزشیابی بهره می گیرد و این نمرات در نهایت در بازخوردی کیفی حالتی توصیفی خواهند یافت و نتیجه همان چیزی است که اکنون روال معمول نظام آموزشی کشورما در ارزشیابی کیفی و توصیفی دوره ی ابتدایی است. این ها همه ی آن چیزی است که با تحریف مصاحبه به عنوان بازگشت نمره به کارنامه تلقی شده است.

 ارزشیابی دوره ابتدایی مطابق مصوبات موجود امری کیفی است، خوشبختانه با اصلاحاتی که همکاران ما در معاونت آموزش ابتدایی در کارنامه دانش آموزان این دوره به انجام رسانده اند، کیفیت ارائه بازخورد از طریق کارنامه تحصیلی دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده از مطلوبیت بیشتری نیز برخوردار شده است.

 اگر چه این مصاحبه را به صورت تقطیع شده به گونه ای پخش کردند که تصور برگشت نمره به کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان را به ذهن متبادر می کرد، اما این کار یک نکته مثبت هم داشت و آن این که بحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که از اهم مباحث نظام تعلیم و تربیت است در کانون توجه قرار گرفت.

عبدالرسول عمادی

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش

ا

ارزشیابی کیفی توصیفی الگویی است که هدف آن کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر  اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برا ی تصمیم گیری در باره ارتقای دانش آموز است . الگویی که  در آن  نه صرفا به فرایندها پرداخته می شود و نه خاص به نتایج، بلکه ترکیبی از هردو  هدف را ، دنبال می کند که بر این باورنیز معلم با عنایت به وظیفه ی خطیرپاسخگویی ، گزارش پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )، یا همان  بازخورد پایانی رادر دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه - خردادماه - در صورت لزوم شهریورماه) با توجه به تفاوت های فردی دانش آموز و با استفاده از شواهد و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در پوشه کار و سایر مستندات مثل رویداد نگاری، دفتر مدیریت فرایندهای یادگیری و...، جهت ارائه به ذی‌نفعان (والدین، دانش‌آموز و مدیریت مدرسه) تکمیل می‌نماید.  در همین راستا طبق آخرین مصوبه یعنی سیصدو دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 23/10/93 کارنامه به شکل توصیف عملکرد (فرم الف) و مقیاس‌های رتبه ای خیلی خوب، خوب، قابل قبول، نیاز به آموزش و تلاش بیشتر و مجدد ( فرم ب) توصیف و گزارش  خواهد شد . لذا این جمله که بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی از کجا آمده و چرا اینگونه اعلام می شود در جای خود قابل  تامل است .

نمونه سوالات پنجم

سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ب.ظ

سوالات استاندارد نوبت دوم ششم دبستان

سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۵۳ ب.ظ

تکلیف پایه ی ششم با آزمون؟ یا بی آزمون ؟

سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۴۹ ب.ظ

نویسنده : بهمن قره داغی - ساعت ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱٦ فروردین ۱۳٩٤
 

با آرزوی سالی سرشار از آرامش برای همه ی کسانی که در پهنه دوار زمین زندگی می کنند .

... این روزها به فراوانی در خصوص آزمون پایه ششم  و وضعیت داوطلبین ازاد پرسش هایی از ناحیه ی استان ها و مدرسان عزیر  پرسیده می شود  ....

دوستان توجه فرمایند در این خصوص به دنبال سازو کارهای قانونی هستیم و تلاش می شود تا پایان هفته آینده تکلیف استان ها را  در این زمینه معین نماییم .

لذا فعلا هیچ کار و اقدامی توصیه نمی شود .