با سلام
احتراماً به استناد نامه شماره 603/44874مورخه4/11/93 اداره کل متبوع ، دوره ضمن خدمت 24 ساعته با کد 91400717 با عنوان دوره ارزشیابی کیفی ،در روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ 30/11/93 و 1/12/93جهت معاونان(آموزشی،اجرایی)، آموزگاران پایه های اول ،دوم ، سوم و چهارم ، و روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ 7/11/93 و8/12/93 جهت مدیران و آموزگاران پایه های پنجم و ششم و مناطق (مناطقی که قبلا آمار ارسال نموده اند) از ساعت 8 صبح الی 5/14 در محل دبیرستان نمونه امام خمینی (ره) بالاتر از سینما 8 شهریور انتهای خیابان طالقانی برگزار می گردد ،مسئولیت اطلاع رسانی بر عهده مدیران محترم می باشد.
تذکرات:
1- لطفاً حداقل نیم ساعت قبل از شروع کلاس جهت سازماندهی کلاس ها در محل حاضر باشید.
2- همکاران کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی را همراه بیاورند.
3- لوازم التحریر همراه داشته باشید.
4- حضور کلیه همکاران الزامی می باشد.
سراسر زندگی مورچهها در تلاش سپری میشود.
آنها موجوداتی باهوش، سختکوش، جنگجو، با مسوولیت و
فداکار برای گروهشان هستند. شما چطور؟
همکاران محترم یکی از مشکلات دانش آموزان یادگیری ضرب اعداد
در نه است این روش به دانش آموزان کمک میکند
ضرب را بهتر یاد بگیرند واز آن لذت ببرند.
شما هم امتحان کنید !
انگشت ها را از 1 تا 10 شماره گذاری میکنیم .
هر
عدد را که می خواهیم در 9 ضرب کنیم انگشت مربوط به آن را می بندیم و یا
رنگی می کنیم ، جواب حاصل ضرب این گونه است که: تعداد انگشتهایی که در سمت
چپ انگشت بسته شده مانده دهگان است و تعداد انگشت های سمت راست ان یکان را
نشان می دهد. حال این دو عدد را کنار هم می نویسیم . جواب بدست می آید.
هر انگشت به منزله یکی از اعداد 6 تا 10 است .
«دانش کهن را بیاموز و
دانش نو را فراگیر تا شایستة آموزگاری باشی»
(کنفوسیوس)
روش جالب برای جدول ضرب باانگشتان
یک مولف ایرانی قرن هفتم به نام بهاالدین در کتاب خود که به طور وسیعی در ایران و هند
پخش شد.روش زیبایی در مورد ضرب به کمک انگشتان دارد که برای انهایی که نمی خواهند
جدول ضرب را برای عددهای بزرگتر از پنج یاد بگیرند لازم است.
اگر کسی بداند حاصل 2*2 و3*4 و غیره تا 5*5 چقدر است می تواند حاصل بقیه ضربها را به
کمک انگشتان خود محاسبه کند.
فرض کنیم می خواهیم حاصل 8*9 را بدست آوریم.
اختلاف 9و8 از 5 به ترتیب 4و3 می باشد.
سه انگشت از یکی از دستان و چهار انگشت از دست دیگر می خوابانیم.
مجموع انگشتهای خوابیده : دهگان
حاصلضرب تعداد انگشتهای باز رقم یکان خواهد بود.
ضرب انگشتی اعداد 6 ، 7 ، 8 در 6 ، 7 ، 8 : مثلا( 7 * 8) رو در نظر بگیرین، باید حساب کنین هر عدد چند تا از 5 بیشتره، 8 ، سه واحد بیشتر داره پس یکی از دستها رو 3 تا از انگشتهاش رو میخوابونیم. 7 هم دو واحد بیشتر داره پس 2 تا از انگشتان دست دیگر رو هم میخوابونیم. تعداد انگشتان خوابیده نشان دهنده ی دهگان است (که در این مثال 5 انگشت خوابیده داریم.) و تعداد انشگتهای باز یک دست رو در تعداد انگشتان باز دست دیگر ضرب می کنیم و یکان را تشکیل می دهد.(که در این مثال 2*3 می شود 6) و پاسخ میشود 56!
در
مورد ضرب هایی که ضرب انگشتان باز در هم بزرگتر از 10 شود یک استثناء کوچک
داریم و آن اینست که در این صورت قسمت دهگان این عدد را به مجوع دهگانها
اضافه کرده و قسمت یکان را به عنوان یکان حاصل ضرب در نظر می گیریم .
مثلا در ضرب 6*6 با قاعده فوق داریم :
2 تا 10 تایی انگشت بسته است ... و در دست چپ و راست دو تا 4 تا انگشت باز داریم .
وقتی 4*4 را حساب می کنیم حاصل 6 1 می شود که یکان آن را به عنوان یکان
حاصل ضرب 2 عدد و رقم دهگان (یعنی 1 ) را به دهگان اضافه می کنیم (3 = 1 +
2) ده تایی .
حاصل می شود 36
این محتوای الکترونیکی در ادامه محتوای ریاضی ساده کردن کسرها مجموعه (1) می باشد تنها فرق این محتوا با محتوای قبلی پرسش های سطح بالاتر آن می باشد ، لذا فرهنگیان گرانقدر با این محتوا می توانند آموزش و سنجش بهتری در کلاس درس داشته باشند . در ضمن این محتوا در قالب یک فایل اجرائی بوده و نیاز به برنامه خاصی برای اجرا نمی باشد .
محتوای الکترونیکی (ساده کردن کسرها مجموعه (3)) که در قالب یک فایل اجرائی
ارائه شده است با این تفاوت نسبت به مجموعه 1و 2 ارائه شده که ابتدا باید
حاصل جمع و یا تفاضل دو کسر را بدست آورد و سپس ، نسبت به ساده کردن
کسر بدست آمده اقدام نمود .
در ضمن راهنمائی ساده کردن کسر در کنار پاسخ بدست آمده توسط دانش آموز ،
قرار داده شده است ، یعنی به دانش آموز می گوید که حاصل جمع و یا تفاضل نوشته
شده را به چه عددی باید ساده کند .
برای اجرای این بازی نیاز به برنامه ی فلش پلیر دارید.
کارگاهی برای یادگیری کسر به همراه شکل
کارگاهی برای یادگیری کسر(دیوار کسری)
باتشکر از آقای میلاد دریانور قشم
همکاران محترم پایه چهارم ،پنجم وششم !
آزمونهای زیر ازسایتهای مختلف معلمان کوشا وفعال پایه چهارم
گرفته شده لطفا شما نیزتجربیات ،سوالات ،ابتکارات
و طرحهای مفید خود رابرای استفاده همه همکاران بفرستید.
از همکاری صمیمانه شما سپاسگذاریم !
گروه آموزش ابتدایی شهرستان بروجن
آزمون ریاضی تا پایان فصل اوّل پایه چهارم
نکات دستوری چهار درس اوّل فارسی پایه چهارم 93
فرصتی برای آموزش بیش تر
دانلود سوالات ریاضی کلاس چهارم از ص 1 تا ص 37
دانلود سوالات ریاضی کلاس چهارم فصل کسرها
گروه اموزشی چهارم قشم
آزمون املاء از درس رهایی از قفس ( پنجم )
فرصتی برای آموزش بیش تر
ارزشیابی اجتماعی چهارم رو تا ص 17 با کلیک رو تصویر زیر دانلود کنین
ترنّم تلاش
آزمون پیشرفت تحصیلی پایه ی چهارم مرحله ی اول آبان ماه 93
فرصتی برای آموزش بیش تر
نمونه سوال ریاضی چهارم فصل دوم سری 3
آزمون ریاضی تا پایان فصل اوّل پایه چهارم
نکات دستوری چهار درس اوّل فارسی پایه چهارم 93
فرصتی برای آموزش بیش تر
آزمون مداد کاغذی و نمونه سوال ریاضی چهارم فصل اول و دوم
سوالات به صورت ورد می باشد.
باتشکر از سکوی چهارم
نمونه سوال ریاضی چهارم فصل دوم سری دوم
فعالیت آخرهفته ( سوالات درس اول علوم )
فعالیت آخرهفته (پیک آدینه ی شماره ی 2چهارمی ها)
فعالیت آخرهفته (پیک آدینه ی شماره ی 5چهارمی ها)
راهبردحل مسئله ی ساده تر فصل دوم کتاب کارریاضی پایه ی چهارم سخت کوشان
فعالیت آخرهفته (پیک آدینه ی شماره ی 4چهارمی ها)
درس چهارم فصل اول کتاب کارریاضی پایه ی چهارم سخت کوشان
دانلود نمونه چک لیست ارزشیابی فصل اول ریاضی چهارم ابتدایی سخت کوشان
اسم و فامیل : آزمون اجتماعی چهارم دبستان 22 بهمن آذر 93
1- محله به چه جایی گفته می شود ؟
| ||||||||||||
2- مردم در مسجد علاوه بر عبادت خدا چه کارهای دیگری انجام می دهند ؟
| ||||||||||||
3- درآمد را تعریف کنید .
| ||||||||||||
4- هزینه را تعریف کنید .
| ||||||||||||
5- مقدار پــــولی را که از درآمد می توان ذخیـــره کرد را .... می گویند .
الف ) درآمد ب) هزینه ج) پس انداز د) جدول بودجه ) | ||||||||||||
. 6- اداره ی روستا به عهده ی ................................... است و اداره ی شهرها به عهده ی ........................ است.
| ||||||||||||
7- شغل اصلی مردم عشایر چیست ؟ و چرا کوچ می کنند ؟
| ||||||||||||
8- مـرکز استان را تعریف کنید .
| ||||||||||||
9- کـره ی زمین را تعریف کنید .
| ||||||||||||
10- جنوب غـربی در کدام سمت قـرار دارد ؟
| ||||||||||||
11- خـورشید از کـدام سـمت طـلـوع و غـروب می کند ؟
| ||||||||||||
12- فاصله ی بین شمال و مغرب را چه می گویند ؟
| ||||||||||||
13- با دستگاه ...................... جهت ها را پیدا می کنیم .
| ||||||||||||
14- با رسـم شـکـل جهت های اصلی و فـــرعـــی را نشان دهـید .
دانشمندان کوچولو موفق باشید (صادقیان) |